Kippen, tomaten én houtbouw voor ecologische basisschool
Als de nieuwbouw voor ecologische basisschool De Verwondering in Almere gereed is, hebben de leerlingen en leraren de beschikking over een uniek, natuurlijk ontwikkelingsklimaat. Inclusief een buitenlokaal waar tomatenplanten groeien en kippen lopen. En de school wordt gebouwd met natuurlijke materialen.
In een ecologische school is de natuur leidend om vanuit de ecologische gedachte, de theologische gedachte, de circulaire gedachte en vanuit de wereld van het zich ontwikkelende kind de school te vormen. Het gebouw, de omgeving, de bodem en de weersinvloeden vormen de biotoop waarin de leerlingen en de groeiende (levende) omgeving worden gevormd. Een biotoop waarin zij zich bewust zijn van de omgeving en de natuurlijke aspecten: water, bodem, licht, lucht, wind, zon, neerslag, planten, mensen, dieren, geluid, geur, temperatuur, kansen, diversiteit, enzovoort.
De uitvoering van de houtconstructie van de nieuwbouw is in volle gang. Een groot deel van de hoofddraagconstructie van bouwdeel A, B en C staat al en later volgt het middengedeelte, bouwdeel D. ORGA architect heeft de nieuwbouw in opdracht van de gemeente Almere en Prisma ontworpen, met een keuze voor louter natuurlijke materialen, waaronder hout. Adviesbureau Lüning, met ruime ervaring in het maken van detailberekeningen voor houtverbindingen, is hoofdconstructeur voor dit project. Wat betreft het materiaalgebruik zijn fossiele grondstoffen vervangen door natuurlijke en hergroeibare grondstoffen, zijn fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare groene energiebronnen en wordt rationeel omgegaan met minerale delfstoffen. De ecologische school, met een natuurlijk onderwijsconcept en gemaakt van natuurlijke materialen, straalt dit ook uit.
De architectonische opzet van de biofilische basisschool bestaat uit clusters met lokalen die de biotopen vormen voor leerlingen van verschillende leeftijdsgroepen. Deze staan zo georiënteerd ten opzichte van elkaar en dat er een natuurlijk tussenruimte wordt gecreëerd die de centrale ruimte omvat. De opbouw en vormgeving van de clusters en constructie bevatten natuurlijke elementen en verwijzingen naar de natuur. Het gebouw - deels voorzien van een vegetatiedak - is omringd door bomen die als zonwering fungeren. Hemelwater loopt via een spuwer het plein op en vindt zijn weg door het natuurlijke speelterrein, zodat kinderen naar buiten willen als het regent. Op het dak van het laagste cluster, de onderbouw, bevindt zich een openlucht lokaal, deels overdekt en omringd door het vegetatiedak, waarop zelfs kippen lopen. Het wordt het hele jaar door gebruikt daardoor worden seizoensgebonden veranderingen ervaren. Binnen het schoolgebouw zijn beschutte zones waar leerlingen en personeel zich kunnen terugtrekken. Door op een natuurlijke wijze functies zoals weinig licht, gedempte kleuren en tonen, zacht meubilair en een mooi uitzicht op te nemen, wordt ontspanning en concentratie bevorderd.
Zicht op de natuur is geoptimaliseerd door grote ramen. De groengevels binnen en buiten vergroten niet alleen het zicht op groen, maar verbeteren ook de luchtkwaliteit en zuurstofniveau, die het concentratieniveau van de leerlingen en het personeel verhoogd. Bovendien fungeert het groen ook als een effectieve geluidsbuffer en helpt de akoestiek in een klaslokaal te regelen. De grote ramen en reflecterende oppervlakken optimaliseren de blootstelling aan natuurlijk daglicht en creëeren een stimulerende omgeving, die helpt om de concentratie, leersnelheid en prestatieniveaus van de leerlingen te vergroten.
Meer informatie staat op https://verwondering-almere.nl/.